Film og bøger i FÆLLEDSKABERNES tegn

Brasilien, Tyrkiet, Kina og Baltikum er med i udstillingen FÆLLEDSKABER - en udstilling om lokale fællesskabers bæredygtige løsninger - som kan opleves i Køge til 8. oktober. Vi giver tips til romaner og film fra FÆLLEDSKABER-landene.

FÆLLEDSKABER-udstillingen handler om, hvad lokalsamfund fra det globale nord og syd kan lære af hinanden, når det gælder om at skabe en mere bæredygtig fremtid.

Udstillingen foregår udendørs ved Sct. Nicolai Kirke fra 1. september til 8. oktober og viser 15 konkrete eksempler på kreative projekter skabt af lokale fællesskaber i Brasilien, Tyrkiet, Kina, de baltiske lande og Danmark.

Et af eksemplerne er Bylaboratoriet fra Vilnius i Litauen, der begyndte som et fælles drivhus forankret i en passion for at dyrke planter og derfra udviklede sig til et aktivt mødested med arrangementer året rundt og et uddannelsescenter i bæredygtighed.

Fortællinger fra Brasilien, Tyrkiet, Kina og Baltikum

Inspireret af udstillingen og den tilhørende FÆLLEDFESTIVAL har vi håndplukket en buket af romaner og film med fortællinger fra Brasilien, Tyrkiet, Kina og Baltikum.

Det er lande, man måske ikke så tit ser film eller læser bøger fra, men her har du en samling gode tips og anbefalinger - og ligesom udstillingen kan fortællingerne give udsyn og gøre os klogere på hinandens fællesskaber, kulturer, udfordringer og liv.

Praktisk info om udstilling og festival

FÆLLEDSKABER er en udendørs udstilling, som kan opleves ved Sct. Nicolai Kirke fra 1. september til 8. oktober 2023.

FÆLLEDFESTIVAL foregår ved Køge Bibliotek lørdag den 30. september og byder bl.a. på oplæg af Nikolaj Kirk og Jørgen Steen Nielsen, tyrkisk-dansk kunstklip, vildmarksbad og vikingegus.

Projektet er et samarbejde mellem Dansk Kulturinstitut og Køge Kommune.

Romanerne 'By i blodrød kappe' og 'Risalderen' og filmene 'Det vilde pæretræ' og 'Sommeren med Sangaile' er blandt vores FÆLLEDSKABER-anbefalinger. Filmfotos: Filmstriben
09.09.23